niedziela, 1 lipca 2012

Jak używać kierunkowskazów w motocyklu

Autorem artykułu jest Krzysztof D.


Jadąc motocyklem, jesteśmy zazwyczaj szybsi niż inni uczestnicy dróg poruszający się „puszkami”. Warto więc wiedzieć, kiedy i jak używać na drodze kierunkowskazów, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, a innym ułatwić życie w często zakorkowanych miastach.

Trzeba też pamiętać, że brak użycia kierunkowskazów wiąże się z mandatem 200 zł. Jestem zwolennikiem „czytelnego stylu jazdy” przez wszystkich użytkowników dróg (również rowerzystów!). Jakie są zasady korzystania z kierunkowskazów?

Zacznijmy od kodeksu drogowego. Mówi on, że „kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru”. Słowo pisane jest dla niektórych trudno przyswajalne.

Kiedy włączać kierunkowskaz? Zawsze przed wykonaniem manewru, nigdy w jego trakcie. Najgorsze, co może być, to najpierw rozpocząć wykonywanie manewru, a dopiero potem włączyć kierunkowskaz! Czas 3-4 sekundy przed rozpoczęciem manewru to niezbędne minimum, które pozwala innym właściwie ocenić sytuację i zareagować. Zdarzają się też tacy mistrzowie, którzy pokonują jeszcze kilka przecznic z włączonym kierunkowskazem, zanim znajdą upragnione skrzyżowanie. Nie wiem, czy to nie gorsze niż brak włączonego kierunkowskazu. Kierowca wyjeżdżający z bocznej drogi może błędnie odczytać takie sygnały. Zasada jest więc taka, że włączamy kierunkowskaz dopiero przed naszym skrzyżowaniem, a nie kilka przecznic wcześniej.

Kierunkowskaz na skrzyżowaniu. Kiedy stoimy na skrzyżowaniu wielopasmowym i zamierzamy z niego skręcić, lepiej włączyć kierunkowskaz, zanim dojedziemy do skrzyżowania. W takiej sytuacji następni kierowcy będą mogli wybrać pas, z którego chcą jechać i nie będą musieli za nami tkwić do czasu, gdy skręcimy. W korkach lub na drogach, gdzie można jechać szybko, wczesne włączenie kierunkowskazu pozwala uniknąć najechania na tył przez zaskoczonego kierowcę.

Wyprzedzanie. Zgodnie z przepisami należy sygnalizować zamiar wykonania manweru, więc w przypadku wyprzedzania będzie to zmiana pasa ruchu. W tym momencie należy wyłączyć lewy kierunkowskaz i dopiero przy zjeździe na prawy pas należy włączyć prawy kierunkowskaz. Jazda z włączonym lewym kierunkowskazem przez cały manewr wyprzedzania może zostać odczytana jako próba skrętu w lewo.

Rondo. Zasady są tutaj dosyć proste. Każdy wie, że zjeżdżając z ronda, należy ten manewr zasygnalizować prawym kierunkowskazem. Co do tego nie ma wątpliwości. Niemniej jednak zamierzając wyjechać z ronda w lewo, należy przy wjeździe włączyć lewy kierunkowskaz i dopiero przy zjeżdżaniu włączyć prawy. Takie proste zasady wielu ludziom uratują stresowe sytuacje. Oczywiście, jeżeli mamy do czynienia z rondem wielopasmowym, włączenie lewego kierunkowskazu będzie oznaczało chęć zmiany pasa ruchu. Niemniej jednak takie ronda zazwyczaj mają strzałki z kierunkiem ruchu na poszczególnych pasach, więc wjeżdżając na właściwy pas sygnalizujemy, dokąd zmierzamy.

Inne sytuacje na drogach, które mogą budzić wątpliwości:

- rozwidlenie drogi – na rozwidleniu kierunkowskazu używa ten, kto zmienia kierunek ruchu w stosunku do obowiązującego na danym pasie

- skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym – zawsze przy zmianie kierunku ruchu należy używać kierunkowskazu, nawet gdy jesteśmy na drodze z pierwszeństwem

- połączenie dróg (wjazd na autostradę) – zasadniczo w takim przypadku nie trzeba włączać kierunkowskazów, niemniej jednak w dobrym tonie jest to zrobić choćby po to, aby kierowcy znajdujący się na głównej drodze nas zauważyli i zareagowali

Kilka prostych i użytecznych zasad na koniec:

- sygnalizuj zamiar wykonania manweru, a nie to, że właśnie go wykonujesz

- czytelnie informuj kierowców za tobą, co zamierzasz zrobić – nigdy nie włączaj kierunkowskazu przed skrzyżowaniem, jeżeli nie zamierzasz w nie skręcić np. w sytuacji, gdy po sobie następują dwie krzyżówki, a ty zamierzasz skręcić w drugą z nich

- włącz kierunkowskaz przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania, dasz tym samym innym sygnał, żeby nie rozpoczęli cię wyprzedzać

- na drogach wielopasmowych przy skręcie w lewo odpowiednio wcześniej zjedź na lewy pas i włącz kierunkowskaz, aby inni mogli cię wyprzedzić z prawej strony

- stosuj zasadę ograniczonego zaufania i bądź ostrożny

Życzę wszystkim, aby zawsze mieli przed sobą kierowcę, który włącza kierunkowskaz zgodnie z zasadami prawa i dobrymi zwyczajami!

---

MOTO-TRASY.pl - najlepsze trasy dla motocyklistów

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz