Regeneracja turbosprężarek, turbin
Autorem artykułu jest Łukasz Zacharski
Na czym tak właściwie polega naprawa turbosprężarki? Artykuł opisuje przebieg i schemat czynności, które wykonuje się podczas regeneracji turbosprężarki.
Turbosprężarka jest podzespołem silnika pracującego w układzie turbo. Generalnie jej zadaniem jest to, aby przyspieszyć pod wpływem wysokich obrotów doprowadzenie uprzednio ochłodzonego powietrza do komór spalania silnika oraz aby równocześnie przyspieszyć również spaliny, które należy wydalić. Dzięki temu całemu "przyspieszaniu" możemy uzyskać lepsze efekty przy zużyciu mniejszej ilości paliwa, ponieważ naszym "paliwem" są wydalane spaliny oraz zimne doprowadzane powietrze.
Do rzeczy: na czym polega tzw. regeneracja turbin? Obudowa turbosprężarki w zasadzie zostaje ta sama, uprzednio jest tylko i wyłącznie czyszczona. Zgrubne czyszczenie wykonuje się w urządzeniu zwanym piaskarką (za pomocą elektrokorundu - polgridu), jednak efekt nie jest wizualnie zadowalający, gdyż obudowa staje się bardzo matowa. Stosuje się więc dokładniejsze oczyszczenie obudowy turbosprężarki przy pomocy np. mikrokulek szklanych, które powoduje jednocześnie wybłyszczenie w celu uzyskania porządanego efektu.
Właściwa naprawa turbosprężarki to tak naprawdę wymiana uszczelek, pierścieni itp. elementów, które ulegają eksploatacji i w jej wyniku się zużywają. Dodatkowo sprawdza się wirnik na specjalistycznej wyważarce. Jeżeli nie jest on uszkodzony, czyli prawidłowo pracuje w symulowanym układzie silnika, to pozostawia się go bez wymiany, w przeciwnym razie następuje również wymiana wirnika turbosprężarki.
Po złożeniu - całość sprawdza się na szczelność układu, montuje do obudowy, testuje w symulatorze i jeżeli cała symulacja przebiega poprawnie - zregenerowaną turbosprężarkę można montować w pojeździe.
---Magdalena Czachor Radka - MR Turbosprężarki Mielec
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz